fredag 10 december 2010

Höst till Höst 101210

När jag stod där på bron och tog den här bilden kom en äldre man skidande. Han stannade och vi pratade en
stund. Det brukar ligga sex änder på iskanten närmast bron sa han, men nu låg de längre bort. Man ser två av dem till höger i bild.

Vattennivån i vattensystemet är reglerad och har varit ovanligt låg ända sedan i våras tror jag. På gott och ont. Det är väl bättre för djuren när det inte ändras. Jag föredrar högre vattenstånd här  - för då blir det finare uppe vid sjön Stråken där jag brukar fotografera. På den stora stenen till höger brukar måsar bygga bo och försöka få till några ungar. Jag har själv ingen koll på hur det brukar gå, men den här mannen sa att det inte brukade lyckas. Nu när vattnet är så lågt så är det ju nästan att bjuda in rävar och annat. Tidigare byggde de sitt bo i en gammal stubbe som stack upp ur vattnet. Den försvann för några år sedan - och då flyttade de till stenen.

Det var värst vad jag var pratsam idag...



101210  12:20

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar