tisdag 5 april 2011

Höst till Höst 110405


Idag har jag varit iväg på säsongens första cykeltur på min livsfarliga 37 år gamla Nordstjärnan. Inga växlar,
 nästan inga bromsar och den rullar jättebra!

Målet var torpruinen Västerås. Jag har varit där så många gånger nu att jag tappat räkningen.

Det har alltid varit blött på ett ställe och de senaste gångerna har jag funderat på om det kan vara en källa där på den gamla tomten. Vattnet rinner ut ur backen och bildar en liten bäck.

 Nu går jag en studiecirkel om kallkällor och vet lite mer. Tog därför med mig ugnstermometer, kamera och gps och cyklade iväg för att föreviga och mäta temperaturen.

Är det en källa skall det vara grundvatten som rinner ut ur marken och då bör temperaturen vara 5-6 grader.
Det var tre, fyra grader i luften och tre grader i vattnet, så nä, det verkar inte vara en källa. Men jag vet att nu är inte den bästa tiden att kolla efter källor då luft- och vattentemperatur ligger så nära varandra och det rinner vatten från marken lite varstans.

Jag får återkomma en varm sommardag när det inte regnat på ett tag.

Nytt sedan jag var där senast, dvs i höstas är två gryt intill huset. Det ena intill skylten och det andra på vänster sida i bilden. Hur vet man om det är grävling eller räv tro... Eller kan det vara något annat djur kanske. Tyckte att det gick en svag stig från det ena grytet ner till "källan", men det kanske var inbillning eller önsketänkande.

Det gavs nyligen ut en bok om området där det här gamla torpet ligger. Jag lånade den enkom i hopp om att få lite mer information om stället. Hittade lite namn men kanske inte det jag sökte. Det stod dock om en liten pojke som om jag minns rätt var i 10-12 års ålder när han på 20, 30 eller 40-talet (vilket minne jag har!) cyklade hit till Västerås för att hälsa på sin farmor och farfar som bodde här då. Det tog honom tre dagar att cykla och han gjorde det på en alldeles för stor cykel, varför han inte kunde använda sadeln utan var tvungen att stå och trampa!



110405  09:52

Uthus och den lilla bäcken som rinner från vattensamlingen till vänster. 



Gryt



1 kommentar:

  1. Helt klart får du sätta dej på pass en bit från grytet och vänta ut det som ev finns där...Trevlig berättelse med fina bilder.

    SvaraRadera